Het totemspel

In deze activiteit wordt er aan de kracht van het meesterschap gewerkt. 

Via een totemspel ontdekken de leerlingen hun kwaliteiten. 

Doel

  • De leerlingen ontdekken hun kwaliteiten.
  • De leerlingen verwoorden welke kwaliteit iemand heeft.
  • De leerlingen ontwerpen een totempaal met dieren die passen bij hun kwaliteiten.

 

De activiteit

De voorbereiding voor de activiteit en de nodige documenten vind je in de bestanden hieronder. 

Het Totemspel
PDF – 120.4 KB 54 downloads
Opdrachtenkaarten Totemspel
PDF – 95.1 KB 40 downloads
Invulblad Totemdieren
PDF – 22.7 KB 39 downloads
Totemkaarten
PDF – 1.6 MB 43 downloads
Totemspel Stappenplan
PDF – 88.1 KB 40 downloads
Totempaal
PDF – 12.5 KB 36 downloads

Reflectie

Sommige leerlingen vonden het moeilijk om te zeggen waarom een kwaliteit bij hen past. Hiervoor moesten de klasleerkracht of ik extra vragen stellen. Bijvoorbeeld: "Wanneer kan je die kwaliteit bij jou zien? Hoe merk je dat in de klas?..."

R. had het erg moeilijk bij dit spel. Hij zei dat er geen enkele kwaliteit bij hem paste en weigerde om een dier op te schrijven. Toen een andere leerling hem een kwaliteit gaf, zei hij dat het niet klopte. 

Doordat sommige leerlingen nog niet klaar waren met het tekenen van hun totemdieren, vroeg ik aan de ondersteuner of hij er op een ander moment aan verder wou werken. Daarna had R. wel een dier gekozen dat bij hem paste. Hij gaf aan dat hij het moeilijk vond om te zeggen dat hij ergens goed in is. 

Als leerkracht is het belangrijk om goed te bewaken dat mondige leerlingen de andere leerlingen nog de kans geven om iets te zeggen. Zo draaide een leerling een kaartje om voor zichzelf en zei een andere leerling waarom de kwaliteit bij zichzelf paste. De stillere leerling durfde niets meer zeggen.

Tijdens de activiteit was de volledige klasgroep verdeeld in groepjes van vier. De volledige klas speelde het spel op hetzelfde moment. In de toekomst zou ik de groepjes afzonderlijk het spel laten spelen. Zo kan ik constant 1 groepje begeleiden. Zo komen alle leerlingen voldoende aan bod en kan er meer gereflecteerd worden. 

Toen we achteraf stilstonden bij de activiteit gaven leerlingen voorbeelden van hun kwaliteiten en hoe ze deze konden inzetten in de klas.